Obesitat: Tòpics i conductes errònies

L’obesitat és una malaltia d’actualitat. El bombardeig constant que rep la població sobre els tractaments dietètics provinents de revistes poc científiques, mitjans de comunicació, tractaments en centres d’ estètica, etc., molt sovint plena de contradiccions, comporta l’adquisició de falses creences o mites sobre l’alimentació.

by Gaulsstin

by Gaulsstin

 Tòpics o falses creences més habituals:

  • aiguaL’aigua ni engreixa ni aprima perquè no té calories. És igual en quin moment es prengui (en els àpats o fora d’ells), l’aportació calòrica és 0. Tampoc té el poder de cremar calories, és a dir, beure molta aigua no aprima, tot i que beure aigua abans dels àpats pot produir sensació de sacietat i pot ajudar a controlar la ingesta.

 

  • Menjar fruita després dels àpats no engreixa ni més ni menys que menjar-ne entre hores perquè la fruita sempre té les mateixes calories. La idea que menjar fruita després dels àpats engreixa no té cap base científica i ha generat molta confusió i alguns problemes, perquè hi ha persones que, basant-se en aquest criteri, han deixat de menjar fruita ja que no estan acostumades a menjar-ne entre hores.
  • paEl pa no engreixa. El pa com qualsevol altre aliment conté energia i un abús pot estar relacionat amb l’augment de pes. Sí que és cert que el pa sol anar acompanyat d’altres aliments sovint molt energètics, com embotits, formatges i salses. En una dieta per perdre pes, s’hi pot incloure pa, preferiblement integral, sobretot per esmorzar, que és l’hora en què l’organisme necessita més energia.
  • Les biscotes engreixen igual que el pa. Les biscotes estan deshidratades (seques) perquè se’ls ha reduït l’aigua. Per tant, si es prenen 100 g de pa i 100 g de biscotes, el pa com que conté més aigua aportarà menys energia que les biscotes. La molla del pa engreixa menys que la crosta. La molla de pa té molta més humitat que la crosta i per aquesta raó aporta menys energia.
  • Menjar ràpid i de forma precipitada no engreixa. És el consum d’un excés de calories el que produeix un augment del pes corporal. Tot i això, les persones que mengen ràpidament solen ingerir més quantitat d’aliments.
  • La sal no engreixa, perquè la sal, com que és un mineral, no té calories. Tanmateix, el consum, sobretot en persones amb problemes cardíacs, renals o hepàtics pot produir retenció de líquids, tot i que retenir líquids no és sinònim d’engreixar-se.
  • Els suplements vitamínics i minerals no augmenten el pes perquè no aporten calories (energia).
  • Els laxants no aprimen. El punt d’acció dels laxants és a l’intestí gros, i l’absorció de nutrients es produeix a l’intestí prim, per la qual cosa no només no contribueixen a disminuir el pes sinó que utilitzar-los indiscriminadament i sense supervisió professional posa en perill la salut.

cola

  • Els aliments light també aporten calories. Un aliment light conté com a mínim un 30 % menys de calories que l’aliment convencional amb el qual es compara. Per tant, sí que aporten energia però en menor quantitat; tot i que poden contribuir en el seguiment d’una dieta en situacions especials, no cal oblidar que contenen calories, i que, per tant, no se n’ha d’abusar.
  • L’oli cru engreixa igual que l’oli cuinat, ja que la calor no modifica el contingut calòric dels olis. Tot i això, quan l’oli es cuina pateix un procés anomenat oxidació que el fa menys saludable, però les calories són les mateixes, tant cru com modificat per la cocció.
  • La mel engreixa pràcticament igual que el sucre. Encara que el sucre proporciona unes quatre calories per gram i la mel tres, aquesta diferència és irrellevant en el conjunt de calories que es consumeixen diàriament.
  • Les farines i cereals integrals tenen pràcticament les mateixes calories que els productes refinats. La diferència consisteix que els productes integrals tenen un major contingut de minerals, fibra i fitonutrients (substàncies vegetals que tenen beneficis per a la salut); a més, la fibra posseeix un poder saciant, que evita menjar més quantitat d’altres aliments.
by nesster

by nesster

No hi ha productes ni dietes miraculosos per perdre pes. Actualment existeix una gran proliferació de substàncies, productes, materials (llocs web, recursos en línia, etc.), mètodes i, sobretot, “dietes” que prometen efectes sorprenents sobre la salut, i particularment sobre la pèrdua de pes, la majoria sense cap evidència científica. Aquests “tractaments” poden comportar riscos per a la salut.

Font: infermeravirtual.com

Anuncis

Quant a CAP Turo de la Peira

Centre assistència primària Nou Barris Barcelona
Aquesta entrada s'ha publicat en Pediatria, Promoció de la Salut i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Ens interessa la teva opinió

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s