Claus per cuidar la nostra ment

cervellEl cervell ens permet pensar, imaginar, resoldre, estimar, crear… Però com qualsevol altre òrgan, s’ha de cuidar perquè la seva activitat sigui òptima. Exercitar-ho i nodrir-ho bé és molt important. Aquest mecanisme tan complex no funciona de manera tan automàtica com sembla. Podem fer molt per aprofitar millor les seves capacitats.

sudokuMantenir la ment activa en la vida quotidiana prepara el cervell per contrarestar els efectes de l’envelliment i per poder fer front a la seva possible deterioració. Amb independència del treball que exerciu (en la llar o fora d’ell), i sense que importi la edat ni el grau d’escolarització, intenteu  mantenir desperta la vostra ment, heu de fer gimnàstica mental, perquè també és important mantenir al cervell en forma. Els estudis demostren que, a major formació intel·lectual, menys afectació de símptomes de malaltia neurodegenerativa. Que el cervell assoleixi la vellesa sense patir danys depèn dels propis esforços mentals.

sudoku infantil

 

En exercitar el cervell des de la infantesa es generen noves ramificacions, connexions i sinapsis. L’educació fa que el cervell sigui més resistent al deteriorament i la malaltiaEstudiar, tenir alguna afició intel·lectual durant tota la vida és un factor de salut molt valuós. En els mètodes de rejoveniment cerebral es recomana aprendre un idioma nou en arribar als 50 anys, tornar a fer càlculs mentals, escriure poesia, tocar algun instrument musical, fer exercici físic, i cultivar bons sentiments.

30 minuts d’exercici actiu al dia millora la salut mental

Practicar amb regularitat exercici físic actiu (córrer, dansar, nedar o simplement passejar) adequat a les vostres condicions de salut i a la  edat, ajuda a prevenir no només l’obesitat, la artrosi, l’osteoporosi, les malalties del cor, de la circulació, sinó també contribueix a mantenir una ment sana. Quan fem exercici habitualment podem pensar amb més lucidesa. Accions com caminar, córrer o saltar ordenen els moviments físics per moure’s i, a més, s’ordenen els moviments necessaris per pensar.

tai-chiSimplement caminar de pressa produeix notables millores, ja que l’activitat incrementa la quantitat de sang que arriba al cervell. L’exercici és fonamental per conservar la memòria i reparar les connexions cerebrals debilitades per l’edat, sobretot a partir dels 50 anys, que és quan comença un alentiment generalitzat, i també disminueix la rapidesa amb què aprenem o recordem. Això és degut a que el nostre cos es torna menys eficaç en la repartició dels nutrients al cervell. No obstant això, les persones adultes que mantenen un bon nivell d’activitat física obtenen puntuacions més altes en els tests psicològics que algunes persones de 30 o 40 anys amb vida sedentària. Reserveu-vos com a mínim mitja hora diària per poder practicar, sense res que s’interposi, l’exercici actiu que trieu.

Dormir és imprescindibledormirEl somni produeix una desconnexió dels nostres sentits de l’ambient extern, però això no significa inactivitat. Existeix un descens de l’activitat nerviosa de només el 10% respecte l’estat de vigília. El cervell continua treballant mentre dormim i exerceix un treball fonamental en la regulació de funcions cardiovasculars, gastrointestinals i immunitàries i dels processos cognitius (reorganització, emmagatzematge i recuperació d’informació, a més de la predisposició a adquirir nous coneixements). La temperatura corporal descendeix per estalviar energia, i l’activitat metabòlica es redueixi al mínim, cosa que permet la reparació i el creixement dels teixits. Per tant, és fonamental dormir adequadament.

activitats avisInteressar-se per les coses que ocorren al vostre al voltant, al vostre barri, municipi, comunitat, país, en altres països llunyans i exòtics, al món… És una manera de poder participar activament en elles i ser la/el protagonista principal de la vostra pròpia existència. Busqueu amistats, xerreu amb la veïna, atreviu-vos a organitzar una festa, assistiu a conferències i espectacles, rieu!

Lamentablement el món en el qual ens ha tocat viure és una font permanent d’estrès que genera ansietat, frustració i deteriora la salut física i mental. Encara sabent-ho, moltes vegades és impossible modificar l’entorn perquè aquest enemic deixi d’assetjar-nos. Reclameu un temps d’intimitat en el qual poder meditar, relaxar-vos o, simplement, “desconnectar”. Esteu en el vostre dret!

Tabac, alcohol, drogues, abús de fàrmacs o sedentarisme, també són enemics que sempre us passaran factura. A la vostra mà està declarar-los bandejats de la vostra vida. Si no ho heu fet encara, animeu-vos! Mai és tard per deixar de fumar, per replantejar-vos un estil de vida saludable.

frutasLa dieta és tant una font tant de salut com de malaltia, depenent de quins siguin els ingredients que la componguin. Una dieta desequilibrada afecta també a la salut del nostre cervell. Aprendre què és el que entenem per una “dieta sana i equilibrada” i posar-la en pràctica en la llar us beneficiarà i beneficiareu a tota la família.

Controlar factors de risc: És fonamental controlar els factors de risc cardio i cerebrovasculars.

Si noteu que la vostra ment no és la que va ser, o que un familiar vostre comença a tenir problemes de memòria, o el vostre estil de vida no és sa o els vostres hàbits -nocius- estan tan arrelats que és difícil bandejar-los, plantegeu vos demanar consell al vostre metge o infermera del CAP.

(Font: Dra. A.Frank, neuròloga)

Anuncis

Quant a CAP Turo de la Peira

Centre assistència primària Nou Barris Barcelona
Aquesta entrada s'ha publicat en Medicina de família, Promoció de la Salut i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Ens interessa la teva opinió

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s