Caminar i salut

caminar1
Estar en forma és relaxant i fins i tot divertit, i caminar està especialment bé perquè no és car, és segur i fàcil, i a més es poden aconseguir els mateixos beneficis en la condició física que amb la carrera, natació i bicicleta. És a dir, amb altres exercicis podem aconseguir molta més força, resistència, potència etc. Però una “bona forma física” es pot obtenir bàsicament amb caminar.

Caminar millora la flexibilitat de les cames, augmenta la força i la resistència a la fatiga, a més de millorar el flux sanguini, tant des del punt de vista de l’aportació de sang al múscul i així poder realitzar l’esforç físic que això suposa, com millorar el retorn venós, evitant així els peus inflats i l’aparició de varius.

Caminar crema calories i per això pot ser un mètode per controlar el pes, però sempre que es cremin més calories caminant que les que s’ingereixen cada dia en els menjars. No hem d’oblidar que caminar mitja hora comporta una despesa d’unes 100 calories i això ho recuperem fàcilment amb un iogurt natural i dues cullerades de sucre.

Caminar prevé l’inici de la diabetis de l’adult, redueix el dolor de les articulacions amb artrosis i també el dolor muscular. També reforça els ossos evitant l’osteoporosi, és a dir la debilitació de l’os i així aconseguirem ser més resistents a les fractures si es produeixen caigudes. Caminar també és útil per alliberar tensió i reduir l’estrès, fins i tot pot ajudar a dormir millor. Pot a més ajudar a millorar el restrenyiment.

Acaminar2quest hàbit repetit pot servir a més d’ajuda per abandonar el tabac, controlar la gana i la classe d’aliments ingerits, ja que quan algú practica exercici de manera regular valora més i coneix millor l’esforç que suposa estar en forma i cremar unes poques calories.

Caminar és un exercici conegut com dels del tipus aeròbic, és a dir per a la seva realització es precisa de l’oxigen i amb ell cremem els hidrats de carboni i els greixos per extreure l’energia necessària per practicar-lo.

Si volguéssim treure-li tot el partit possible a aquest exercici, l hauríem de practicar 3 o 4 dies a la setmana, entre 30 i 60 minuts i amb una intensitat entre moderada i vigorosa, és a dir a velocitat superior a un ritme de marxa convencional. D’aquesta manera podríem a més de guanyar en tot el que s’ha dit anteriorment, modificar el nostre perfil lipídic, és a dir, aconseguiríem augmentar les xifres de Colesterol bo o HDL-Colesterol i així actuar sobre aquest paràmetre sanguini. En cas contrari, si la intensitat és molt suau, no ho modificarem.

Caminar a intensitats baixes i moderades té també molts beneficis tant a curt com a llarg termini. De fet, s’han publicat treballs científics amb seguiment a llarg termini d individus amb una edat al voltant de 60 anys i s’ha pogut demostrar que els que caminen diàriament 4 km. o més enfront dels que no caminen gens, mostren de manera significativa, taxes menors de mortalitat.

Caminar és bo per prevenir algunes malalties, però és bo pels que ja estan malalts? La resposta a aquesta pregunta és SI, sempre sota consell mèdic. L’exercici que es realitza mentre es camina en la quantitat, intensitat i freqüència recomanada, pot acabar reduint la freqüència cardíaca basal del que ho practica, i reduir la freqüència cardíaca per a exercicis moderats, això significa que, com un dels determinants del consum de l’energia pel cor depèn de la freqüència cardíaca, estarem reduint el treball del cor durant l’exercici i durant el repòs. Per als pacients amb angina de pit això és beneficiós però sempre i quan es realitzi sota control mèdic. Pels pacients amb Hipertensió Arterial aquest exercici de caminar els hi pot aportar a més reducció de la tensió arterial, ja que s’aconsegueix un efecte vasodilatador sobre les artèries de les cames.

Per començar a caminar com cal els mitjans necessaris són molt senzills, es sol dir que caminar és un dels esports més econòmics. Necessitem primer de tot un bon calçat, normalment un parell de bones sabatilles, que no siguin estretes o massa amples i si pot ser específiques per a aquesta tasca, no per a tennis, etc. El segon que necessitem és portar roba còmoda i apropiada i això estarà en funció de l’estació en què ens trobem, la premissa fonamental és que sempre sigui una roba còmoda. És aconsellable no triar hores molt caloroses o molt fredes. Com el període de durada no excedirà l’hora no és necessari portar begudes, però el que si és aconsellable, és beure abans, és a dir un got 20-30 minuts abans de començar i un altre got uns 5 minuts abans de començar. És convenient triar terrenys plans en la mesura del possible per poder mantenir un ritme constant i a més els primers cinc minuts han de ser per fer escalfament i estiraments, també és convenient triar els terrenys tous per damunt dels durs.walking2

Pel que fa al temps de durada, hi ha estudis que demostren que 2 períodes de 15 minuts caminant obté el mateix benefici que un de 30 minuts, així que segons ens distribuïm la ruta adoptarem unes o altres mesures pel que fa a la beguda i escalfament, ja que això no serà necessari per a períodes menors de 30 minuts.

Quan el temps no ens permet  fer aquests costums, com és el cas del mes dur d’hivern, es pot buscar en els passadissos o espais oberts de zones comercials per poder practicar uns 15 minuts dues vegades al dia i no perdre així la forma aconseguida.

Podem dir que el fet de caminar està substituint per a molts al clàssic córrer, ja que d’aquesta manera no sotmetem a l’organisme a extenuants carreres, forçant articulacions i sistema cardiovascular com succeeix amb la carrera, el lema finalment que podríem transmetre seria Camina sol o en companyia però sense PERDRE L’ALÈ

Anuncis

Quant a CAP Turo de la Peira

Centre assistència primària Nou Barris Barcelona
Aquesta entrada s'ha publicat en Promoció de la Salut i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Ens interessa la teva opinió

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s